Translate

Thursday, July 29, 2010

Guru tak efektif

Kebelakangan ini, banyak artikel yang menunjukkan kelemahan guru dalam menyampaikan pengajaran hingga menyebabkan pencapaian pelajar lemah... Setiap tahun, penilaian samada UPSR, PMR mahupun SPM akan dinilai dan sekolah yang paling teruk pencapaiannya akan diaudit ataupun dipantau oleh pejabat pendidikan daerah, negeri hingga ke peringkat pusat.

Pelajar lemah kerana guru tak efektif
Pelajar lemah kerana guru tak ambil berat
Pelajar lemah kerana guru tak reflek diri
Pelajar lemah kerana guru tak pandai mengajar
Lagiii???

Tindakan...
- tak payah letak kerusi dekat kelas - supaya guru berdiri sentiasa dalam kelas menjadikan kelas lebih cemerlang
- buat kajian tindakan untuk memperbaiki pengajaran
- buat kelas tuisyen

Masalahnya, bagaimana pula dengan pelajar itu sendiri?

- dalam kelas masa guru mengajar dia tidur/berbual/conteng meja... dll
- buat tuisyen , dia tak datang
- bagi homework - tak buat
- datang sekolah - tak bawa buku teks
- guru tegur - carut cikgu, calar kereta cikgu, pancit tayar kereta cikgu
- guru marah - bawak ibu bapa kesekolah, saman cikgu

Menurut ATHERTON(2010), memang terdapat pelajar yang tidak mehu belajar (resistance learner) dan salah satu faktor yang menyebabkan mereka tidak mahu belajar adalah
pengajaran yang tidak efektif. Tetapi, terdapat juga faktor lain iaitu masalah motivasi, kewangan, dan kekurangan pelajar itu sendiri dalam menguasai subjek yang diajar di sekolah.

Sebagai manusia, ada masa kita sebagai guru memerlukan motivasi daripada pihak pengurusan. Kalau performance pelajar teruk sekalipun, kadangkala guru telah berusaha untuk memperbaiki keadaan. Cuma, masih belum ada rezeki untuk naik ke level yang lebih baik berbanding sekolah lain.

Tapi, kalau apa yang diterima hanyalah peringatan dan amaran sahaja, apa yang dibuat sekalipun tak pernah dihargai, bimbang guru yang cemerlang menjadi putus asa dan merajuk...

Fikir-fikirkanlah...

Rujukan :
ATHERTON J S (2010) Learning and Teaching; Resistance to Learning [On-line] UK: Available: http://www.learningandteaching.info/learning/resistan.htm Accessed: 30 July 2010

No comments:

Post a Comment